Dato felt udfyldelse

Hej
Jeg har et tekst felt af type Date, hvor man kan taste en dato eller vælge fra en kalender.
Når datoen er tastet eller valgt skal der vises nogle radio buttons, men hvilke der vises er afhængig af datoen, så det kan være forskellige der vises.
Problemet er at hvis man taste datoen, så kan man klikke på Næste knappen uden at radio buttons er blevet vist og at man har klikket på en radio button.
Det betyder at formularen kan indsendes uden en valgt radio button.
Hvis man vælger dato i kalenderen eller indtaster datoen og derefter klikker et eller andet sted på siden så aktiveres den function som viser radio buttons.
Kan man, når der klikkes på Næste knappen, lave en validering for om der er valgt en radio button, f.eks. som en event ?

Hei

Jeg opplever litt det samme som deg og litt annerledes.

I min testcase har jeg et datofelt som styrer visningen av to ulike radioknappspørsmål. Alle tre spørsmålene er satt til å være obligatoriske.

Dersom valgt dato er lik dagens dato eller seinere, så skal det ene radioknappspørsmålet vises. Dersom valgt dato er før dagens dato, skal det andre radioknappspørsmålet vises. Bruker aktiveringsscript, eksemeplvis slik:

if (Velg_dato >= now()) {

return true;

};

else {

return false;

};

1. Når jeg velger fra kalenderen, vises riktig radioknappspørsmål umdiddelbart.
  2. Når jeg skriver inn datoen manuelt og ikke verken går ut av feltet eller klikker et annet sted på sida, men bare klikker direkte på “Neste”-knappen, så får jeg gått videre til oppsummeringssida, ja. Jeg får imidlertid ikke sendt inn skjemaet. Når jeg klikker på “Send inn”-knappen på oppsummeringssida, får jeg feilmeldinga “Skjemaet er ikke korrekt utfylt”, og det vise ei lenke tilbake til sida der jeg ikke har svart på det obligatoriske radioknappspørsmålet, se skjermdump under. Så feilen fanges opp.
  3. Når jeg skriver inn datoen manuelt, og deretter enten går ut av feltet ved hjelp av Tab, eller klikker et annet sted på sida, så vises riktig radioknappspørsmål umiddelbart.

Narve Strand
Konsulent
Selvbetjening
ACOS

Hej Narve,
Tak for svar.
Det er det samme jeg oplever, at hvis man indtaster dato skal man tabbe ud af feltet eller klikke et sted på siden.
Men når man kommer til opsummerings siden kan man godt sende formularen.
Så det er måske noget opsætning for opsummerings siden der mangler.

Hei

Det høres ut som om dette bør håndteres som en supportsak.

Kunne du ha meldt en supportsak på vanlig måte?

Da blir det lettere for oss å involvere flere hos oss, håndtere intern dialog, og vi får tatt vare på historikken.

Kopier gjerne inn dialogen oss imellom her i Community når du oppretter saken.

Narve Strand
Konsulent
Selvbetjening
ACOS

Hei Narve
Jeg har fundet ud af hvorfor det er muligt at indsende formularen uden der er lavet et valg.

I opsummerings siden vises radio knapper ikke, fordi man vil kun have teksten for den valgte radio knap vist.
Så jeg har lavet et felt som indeholder teksten for den valgte radio knap og det felt er Mandatory. Men fordi feltet er sat til Hide, har Mandatory ingen betydning og derfor er det muligt at klikke på Send knappen på opsummerings siden.

Så det er ikke en fejl i Interact og vores formular :slightly_smiling_face:

Mange tak for dine svar og input

Mange hilsner
Kim

Aha … Bra du fant ut av det.

Når det gjelder dette med visning av radioknapper på oppsummeringssida, så er norsk og dansk oppsett ulikt her. I norsk oppsett viser vi alle svaralternativene for radioknapper - både det som er valgt og de som ikke er valgt. Det var nok grunnen til at jeg ble stoppet av valideringen på oppsummeringssida, mens du fikk sendt inn skjemaet.

Narve Strand
Konsulent
Selvbetjening
ACOS