Valideringsscript i tjekboks - "ingen andre må være valgt"

Hei Community,

jeg har flere lister med tjekbokser hvor brukerne kan vælge at tjekke en boks “Ingen av ovenstående”.

Hvordan kan jeg validere at ingen andre tjekbokse i listen er valgt? (og advare brukerne om at “ingen andre bokse må være valgt, hvis du vælger denne boks”. Eller bedre måske at et valg af “Ingen av ovenstående” blanker de øvrige tjekbokse i listen?

Jeg håber en af jer har et godt og effektivt svar, på forhånd tak!

/Uri

Hei
Da er det vel bedre å bruke “radioknapp”. Der er det bare 1 valg, uansett kor mange alternativ du legger inn
mh, Martha

Valideringsscript fungerer dessverre ikke på sjekkbokser. De blir bare ikke blir kjørt i det hele tatt. Det har vært lite brukt/etterspurt funksjonalitet, så vidt jeg vet, og har derfor over lang tid ikke vært prioritert rettet.

Jeg tror det skal være mulig å validere valgene i sjekkboksen i et valideringsscript lagt på et annet element. Det vil si at feilmeldingen da kommer et annet sted enn på sjekkbokslista, for eksempel på et tekstfelt eller en radioknappliste.

Dersom løsninga over ikke er mulig eller gir en rar brukeropplevelse, kan du jo alternativt legge en advarsel på et informasjonsfelt som har et et aktiveringsscript som trigges når sjekkbokslista er fylt ut feil. Det vil jo da bare vise en tekst, og ikke hindre brukeren i å gå videre i skjemaet. Men det er kanskje godt nok?

Vennlig hilsen
Narve Strand
Konsulent Selvbetjening
ACOS

Hej Martha,

tusind tak for dit svar!

Jeg kan desværre ikke bruke radioknapp da brukerne skal kunne vælge en eller flere tjekbokser ELLER bare tjekboksen “Ingen av ovenstående”.

Mange hilsener

Uri

Hej Narve,

jeg beklager sen respons!

Tak for forklaringen, nu giver det bedre mening, hvad jeg har oplevet i mine forsøg :slight_smile:

Jeg vil arbejde videre som du foreslår, så brugerne får advarsel, men ikke er låst i at gå videre. Det er ikke ideelt, men vil stadig være en god forbedring.

Vi har lavet en stor “evalueringsalgoritme” som samlet vurderer mange elementer i skemaet, så derfor har jeg fokus på at minimere risikoen for at brukerne kan udfylde noget som er tvetydigt.

Mange hilsener og tak

Uri