Hei,
Jeg opplever problemer ved enkle summeringer i skjema som jeg kunne tenke meg noen kommentarer på. Vi lager et skjema for søknad om tilskudd til formidling av kulturarv. I dette skjemaet skal søkeren først skrive inn et beløp som søkes, deretter en legg-til-liste med forventede inntekter, så til slutt en legg-til-liste med andre tilskudd som er søkt. Nederst i skjemaet har jeg laget en oppsummering der jeg regner ut hver av legg-til-listene vha sum-funksjonen i hvert sitt resultatfelt (som jeg har kalt Sum andre inntekter og Sum Andre støtteordninger). Dette fungerer fint. Så har jeg helt til slutt et resultatfelt for “Totalsum inntekter” der jeg summerer de to resultatene og søkt sum. Totalsum inntekter oppdaterer seg når jeg legger inn en verdi i søkt sum, men når jeg begynner å legge inn verdier i legg-til-listene, tar ikke Totalsum med seg søkt sum. Når jeg så går til siste legg-til-liste, forsvinner også verdiene fra forrige legg-til-liste. Dermed stemmer ikke utregningen til slutt.
Jeg ser dette kanskje var litt vanskelig å forstå så jeg forsøker meg på en skjermdump:
Jeg ser du har brukt resultatfelt for å vise summeringen. Får du samme problem hvis du erstatter resultatfelt med tekstfelt hvor du har satt typen til “numerisk”?
Beklager. Rakk ikke svare deg, og så glemte jeg det.
Er inputfeltene i legg-til-listene også satt til numerisk? Hvis det er tilfelle, så er jeg litt rådvill. Dette problemet har jeg sett før, men da ble numrene tolket som tesktstrenger.
Hvis du fortsatt sliter, kan du eksportere skjemaet og sende det på epost til meg, så kan jeg se nærmere på det. Da kan det hende de er en bug.
Jeg har en mistanke om at resultatfeltet blir tolket som tekst, slik at den ikke blir i stand til å summere disse. Hvis du erstatter alle resultatfelt med skrivebeskyttede tekstfelt vil det løse problemet.
Supert at dette spørsmålet var tatt opp fra før, slik at jeg nå kunne finne svaret (4 år senere!!)…
Jeg mener også dette må være en åpenbar bug‽
Og det er fortsatt noe rart når man forsøker å summere en “Legg til-liste” ved hjelp av sum-funksjonen.
Hvis jeg legger til ett eller flere elementer går det helt fint, men hvis jeg bestemmer meg for å “nesten legge inn” et element men avbryter med å trykke ut av det numeriske feltet igjen så nulles tekstfeltet hvor jeg summerer opp “Legg til-liste” ut og man har samme feil fortsatt.
Løsningen på dette virker for å være en for-løkke og summere “legg-til-liste” på den måten (i stedet for sum-funksjonen).