I guiden “Slik lager du brukervennlige skjemaer” (fått av Acos), så står det at det kan være lurt med en egen startside med informasjon om skjemaet. I eksempelet der står det ingenting om personopplysningsbehandling.
Men hvis det både skal ligge informasjon om personopplysningsbehandling og informasjon om skjemaet på informasjonssteget, så blir det veldig langt. Jeg får heller ikke til å lage til to steg før innloggingssteget.
Noen som har laget skjema i Interact+? Hvordan løser dere dette i tilfelle?
Det er jeg som har laget eksemplet på informasjonsside. Det ble laget for gamle Interact, da personvernerklæringa kom etter innlogging, i et eget vindu/pop-up, som lå oppå selve skjemaet, før bruker kom inn i skjemaet.
Som du sier, så er jo dette annerledes nå som personvernerklæringa er mer integrert i skjemaet, som en egen side før innlogginga.
Det er per nå ikke mulig å mer enn ei side før innlogging, nei. Det skal jobbes med noen endringer i informasjonssida før innlogging uansett, og da vil vi også vurdere om det skal åpnes opp for å ha to sider før innlogging.
Som en foreløpig løsning vil jeg gjort slik:
Side før innlogging: Øverst på sida: Ta inn de to avsnittene “Søknaden gjelder” og “Søknaden gjelder deg som”. Dette er informasjon som er nyttig for brukeren når han skal avgjøre om han er på rett sted, altså om han skal fylle ut skjemaet eller ikke. Nederst på sida: Personvernerklæring. Du får se om du får tydeliggjort skillet mellom informasjon om skjemaet og personvernerklæring på en god måte (overskrifter, luft, etc.)
Side etter innlogging: Resten av informasjonen i startisida over, altså fra overskrifta “Finn fram dokumentasjon før du begynner å fylle ut søknaden” og ned. Dette er informasjon om hva du må/kan gjøre i forbindelse med selve utfyllinga av skjemaet, altså mer “bruksanvisning”.