Hvordan "fjerner/undertrykker" man standard språk fra et skjema?

Hei Interact Community!

Jeg beklager at jeg må formulere mig på dansk, men håber på jeres forståelse. Jeg kan fint læse svar på norsk, men kan altså ikke selv formulere mig på norsk.

Jeg arbejder i en Interact Installation, hvor Dansk er standard sproget. Jeg har behov for at lave et skjema som kun må bruges på engelsk. Hvordan isolerer jeg til et sprog, som ikke er standard sproget?

På forhånd tak for alle gode tips!

1 Like

Hei :slight_smile: Det mener jeg du kan gjøre herfra på det enkelte skjema, men jeg har ikke gjort det før. Her kan man velge også engelsk. Mulig ekspertisen må bekrefte eller avkrefte dette.

image

Hei Synnøve, tusind tak for dit svar!

Jeg har prøvet det, og det ser kun ud til at være titlen på dialogen der sættes her, ikke om sprogversionen er aktiv eller ej, så vidt jeg kan se.

Mange hilsener

Uri

1 Like

Hei Uri,

Hvis du skal overstyre standard webfrontspråk og kun ha en språkversjon av et skjema må du opprette en “oversettelse” av skjemaet og eksplisitt tilordne en engelsk oversettelse, selv om du allerede har utarbeidet skjemaet på engelsk.

Per i dag er det ikke egentlig mulig å definere at et skjema er på et bestemt språk uten å lage oversettelser. Derfor vil webfronten alltid falle tilbake på default språk, selv om du har navngitt felter og elementer på et annet språk.

Ulempen med at du må opprette en oversettelse er at du ved endringer i skjemaet alltid må huske å oppdatere oversettelsen også. Hvis du husker å gjøre det burde dette fungere som forventet.

Håper det er til hjelp.

Jeg glemte å nevne at oversettelser ikke vises i lab, så du vil først få riktig oppførsel på skjemaet i produksjon.

Hej Tormod, tusind tak for præcisering.

Det er også så langt som jeg er kommet dvs. at skjemaet finnes i original språk og en engelsk oversættelse og det betyder jo at det meste er korrekt på engelsk uanset valgt språk i webfronten.

Det er dog stadig et problem at footer, udvalgte standardelementer, kvitteringsside mv. bliver på dansk, medmindre brugeren aktivt vælger den engelske version.

Så næste spørgsmål er om jeg kan “skjule” muligheden for at vælge dansk version i webfronten, når jeg har publiceret til produksjon. (og det gælder stadig kun for det aktuelle skjema :-))

Hvis du kun har en engelsk oversettelse på skjemaet og åpner det i produksjon så skal det ikke vises en språkvelger. Slik ser mitt skjema ut, fra eksempelet over:

Det høres ut som om du også har en egen dansk oversettelse i språkfanen, som gjør at dansk dukker opp i språkvelgeren.

1 Like

Det lyder fantastisk, tusind tak.

Jeg har været forhindret i at publicere det aktuelle skjema til produksjon (afventer godkendelse af indhold), så derfor har jeg ikke set at sprogvælgeren ikke bliver aktiv. Har set på andet skjema, hvor du har ret i at der også findes en egen dansk oversættelse.

Tak til dig og Community, jeg har fået svar på mit spørgsmål!

1 Like

Da ble mitt tips avkreftet og jeg lærte noe nytt i dag også :wink: Så i digital brukerveiledning at det var ganske godt forklart der også :+1:

2 Likes