Vi har fått følgende tilbakemelding fra bruker som benytter vårt skjema for gravemeldinger:
Når jeg lager varslingsplaner logger jeg nå inn i Altinn der jeg har egen bruker for firmaet jeg jobber for. Når jeg nå skal søke gravetillatelser i fylket må jeg logge inn via difi. Mine søknader der blir registrert med mine private kontaktopplysninger (mobil/e-post) og ikke mine jobbrelaterte. Jeg er jo ikke interessert i å få e-poster relatert til mitt arbeid på min private adresse. Hvorfor får jeg ikke en egen profesjonell bruker som i Altinn?
Jeg ser det har vært diskutert bruken av Ansattporten, men det virker som om arbeidet er satt på pause (?). Spørsmålet fra brukeren er relevant, og hva kan vi svare tilbake? Hvordan løser andre dette?
Vi må ha på autentisering grunnet bruk av signeringsmodulen på dette skjemaet.
Hei Nils. Sola og DigDir har et pilotprosjekt hvor ACOS også er med, så dette arbeidet pågår. DigDir jobber med å kravspekke løsningen og starter utviklingsarbeidet ganske snart. Kanskje @Susanne.Fagervik kan si mer om dette etter hvert?
Det er veldig bra! Men hva kan jeg svare til sluttbrukeren? Jeg tenker jo da litt på når vedkommende kan forvente at vi i Vestfold og Telemark kan ha noe klart. Det tar jo ofte tid fra et pilotprosjekt pågår, til det faktisk er en løsning klar for andre kunder. Og finnes det andre alternativer vi kan benytte (som for eks. Altinn som sluttbrukeren vår spør om)?
Vi ble nødt til å deaktivere dette for det aktuelle skjemaet. Men jeg ser frem til en løsning og mer informasjon fra @Susanne.Fagervik når det foreligger.
Hei @nils . Beklager sen reaksjon fra meg!
Jeg tror jo også at det er Ansattporten som er løsningen på dette problemet. Vi har akkurat fått beskjed om at piloten med DigDir har blitt satt på pausen frem til høsten, pga. en hastejobb med noe løsning i forbindelse med korona, så akkurat nå har det stoppet opp litt.
Vi i Sola har ikke fått noe slike tilbakemeldinger fra firma som bruker skjemaene, men i mange tilfeller har vi hatt skjema hvor vi har krevd signering både fra tiltakshaver og utførende firma. Fordi vi ikke har noe løsning i dag der hvor signeringsoppgaven kan sendes til et firma, og ikke ved bruk av f.eks. personnummeret til en ansatt, så har vi også måttet deaktivert signering på disse skjemaene. De har rett og slett måttet printe ut og signere for hånd, for så å sende inn skjema via scanning eller post.
Selve prosessen for gravemelding går hos oss via en annen løsning (sweco), så hvordan denne fungerer i praksis kjenner jeg dessverre ikke til.