La valg i en nedtrekksliste styre innholdet i en annen

Vi har flere tilfeller der vi har behov for å la et valg i en nedtrekksliste styre alternativene i en annen nedtrekksliste. For eksempel en nedtrekksliste som inneholder en liste over kommunene i Vestfold, og en annen nedtrekksliste som viser skolene i den valgte kommunen. Dette løste vi gamle Interact ved bruk av en datakilde som hadde to kolonner, en for kommune og en for skole. Og så laget man en en enkel kodesnutt i skjemaet som populerte Skole-lista ut i fra valgt kommune. I Interact+ ser jeg ikke hvordan jeg skal kunne hente data fra datasettet for å lage tilsvarende kode ( i logikk). Hvordan får vi løst dette?

1 Like

Vi har noe tilsvarende hos oss.
Oppgave: Vis barnehagene som finnes i enten Flatanger, Namsos eller Overhalla.
Liste med kommunenavn er en vanlig dropdown.

Tre grupper opprettes: En for hver av kommunene. Det opprettes en synlighetslogikk per kommune som styrer hvilken av disse gruppene som skal vises. Huker man av for Namsos, vises alle barnehagene i Namsos.
Barnehagenlisten er en vanlig dropdown.

Grupper og dropdown som er opprettet:
Gruppe “Velg kommune, deretter barnehage”
Dropdown: “Velg kommune: Flatanger, Namsos, Overhalla”.

Gruppe “Barnehager i Flatanger”.
Dropdown: Liste med barnehagenavn

Gruppe “Barnehager i Namsos”.

Gruppe “Barnehager i Overhalla”.

Logikk: Hvis (velg kommune er: “Flatanger” –> Vis gruppen “Barnehager i Flatanger”
Lag logikk for hver av kommunevalgene.

(Det er sikkert mulig å lage dette in én logikk fremfor tre).

Skjermdump synlighetslogikk for å vise barnehager i Flatanger.

Forøvrig likte jeg datatabeller godt, og savner den i Interact+. Den ga store muligheter for gjenbruk av informasjon.

Takk for løsningsforslag, Anders!

Jeg ser at dette kan være en “workaround”, men er jo lite hensiktsmessig ved store kilder (eks. videregående skoler, med tilhørende fag de tilbyr), også mister man, som du også sier, gjenbruksmulighetene.

Krysser derfor fingrene for at Acos kommer med en løsning tilsvarende gammel Interact :blush:. Vi trenger jo bare tilgang til data i datasett fra koden.