Avlevering til ulike saker i websak

Noen som har en enkel måte å få til avlevering til forskjellige saker i websak, basert på valg i nedtrekksliste?

Skjema det gjeld er høringsuttalelse.
Vi har brukt en nedtrekksliste der innsender velger hvilken høring dei sender uttale til.

Jeg har noen få skjemaer som bruker avlevering til forskjellige saker basert på valg fra nedtrekklister. Jeg har brukt datakilder for dette, slik at nedtrekkliste viser kolonne jeg vil vise med valg, og en annen kolonne som inneholder saksnummer skjemaet skal gå til.
Jeg bruker funksjonsfeltet med en slik kode:
=grab(datatabeller.Skole, “Skolenavn”)
Jeg funkjonsfeltet til nedtrekkliste (=Funksjon i verdiformelfeltet)

Hvis jeg vil hente data fra en annen kolonne basert på det jeg har valgt fra tabellen, da skal jeg ha en tekstfelt i gruppen og i dette feltet skal jeg bruke denne scripten:
=flett-felt-som-inneholder-liste[“Eksakt navn til kolonne jeg vil vise”];

Denne artikkelen viser dette mye bedre enn jeg kan forklare: Resultatfelt basert på datakilde med flere kolonner - Generell diskusjon - Interact community

Opprett saker du trenger på forhånd, ha disse saksnumre i en kolonne i datatabellen, flett feltet som innhenter saksnummer i avleveringen. Ferdig!

Håper at det hjelper!

Elena.

1 Like

Elena sin løsning super måte å gjøre dette på. Jeg sverger likevel ofte til if-funksjoner inne i skjemaet ved å dra inn funksjon fra menyen til venstre, fordi jeg finner det mer fleksibelt. En funksjon av typen du viser til vil for eksempel kunne skrives slik:
=if (Skole == “Ja_”) {return “23/1001”};
elseif (Skole == “Nei_”) {return “23/1002”};

Her er Skole navnet på nedtrekkslisten i skjemaet, og “Ja_” og “Nei_” er verdiene nedtrekkslisten har.

2 Likes