Hei!
Jeg bare lurer på om det er noen som har et eksempel på regex (regular expressions) i AScript.
Det har ingenting å si hva det er for noe, jeg trenger bare muligheten til å kjøre relativt normale reg-ex-kommandoer om det støttes, og et eller flere eksempel(er) på hvordan jeg gjør det.
Jeg ønsker å bruke regex til både finne mønstre i tekst, men også til å erstatte eksisterende tekst basert på mønstergjenfinning. Jeg ønsker naturlig nok også å kunne finne ting i grupper, f.eks. ved bruk av parenteser, for å hente ut “matchen(e)” og bruke de videre i scriptingen.
For eks. ved bruk av tilnærmingen som sed benytter (s/pattern/erstatning/g) - (s for erstatning, g for globalt), eller hva enn annet som er mulig.
Veldig enkelt eksempel, og ikke helt etter standarden, men håper dere forstår poenget:
[1]-(a-Z.*)$ ← her ønsker jeg å hente hva som er mellom parentesene, så mange ganger de forekommer (a til Z), og da etter bindestrek. ^ for begynnelsen av linjen, $ for slutten.
Alle reg-ex-eksempler med AScript settes pris på, uansett om de oppnår mitt konkrete eksempel eller ikke.
På forhånd takk!
Mvh
Jean Ø.,
IKT, Sandefjord kommune
-
a-zA-Z ↩︎