Bruke fødselsnr fra innlogget bruker

Vi er ute etter å gjøre ting enda enklere for brukerne våres.
Er det noen som har noen erfaring med å bruke Fnr fra Profilen til en pålogget bruker og bruke denne opp mot webservice som henter informasjonen til denne påloggede brukeren og forhåndsutfyller skjemaet for dem?
Vi bruker i dag all informasjonen fra Profile til innlogget bruker.

1 Like

Vi har vært bort i mange caser hvor dette benyttes og det er flere brukere her i community’et som også har gjort dette. Har dere en konkret webservice på plass?

Men finnes det noen eksempler på Delingstjenesten som benytter seg fødselsnr til en slik spørring?
Vi jobber med webservices og forventer at vi kan begynne å teste i løpet av denne uken her.

Fordi dette er en skjema som man ikke trenger å logge seg på ID-porten for å benytte seg av.
Men at hvis brukeren har logget seg inn så skal det komme mer forhåndsutfylt skjema for brukeren.

Er det et internt skjema eller ut mot publikum? Det bør sikres slik at man ikke bare hvem som helst kan fylle ut fødselsnummer og få informasjon tilbake.

Det er ut mot publikum.
Ja, det er derfor vi ønsker å bruke Fnr fra Profil, uten at man kan endre dette.

Tenk å bruke logikk til at skjemaet skal forhåndsutfylle matrikkel og annet data fra fagsystemet når man er på logget ID-porten og får et Fnr fra Profilen til brukeren.

Fordi skjemaet har en valgfri mulighet for å kunne logge seg på ID-porten eller ikke.
På våres MinSide så må man benytte seg av ID-porten pålogging. Når man allerede er logget inn på våres Minside løsning så benytter seg av den samme ID porten påloggingen gå inn på skjemaet. Og dermed så har man Fnr tilgjengelig på disse brukerne.

Jeg sletter svaret mitt da du svarte på det akkurat når jeg spurte. Det du skisserer er ganske rett frem å få til med Interact. Får håpe noen har et skjema de kan dele i Delingstjenesten. Hvis ikke, så får du ta kontakt med en av våre konsulenter som kan bistå deg med å komme i gang.